Můj server rozesílá spam, nebo dostávám spam. Co mám dělat?

Spam (neboli nevyžádané hromadné zprávy) představuje moderní formu obtěžování s potenciálně nebezpečnými následky. Jeho nejčastější podobou jsou e-maily, avšak nevyhýbá se ani sociálním sítím, diskuzním fórům, chatovacím aplikacím nebo mobilním zařízením. 

Spammeři jsou vynalézaví. Neustále vyvíjí nové techniky, jak své obtěžující zprávy rozšířit. Naštěstí však existují způsoby, jak se proti těmto hrozbám účinně bránit a hlavně, jak je řešit. 

Připravili jsme pro vás tipy:

  • Co dělat, když můj server rozesílá spam.
  • Co dělat, když já dostávám spam

Jak spam funguje?

Spammeři k rozesílání svých nevyžádaných zpráv často využívají sofistikované nástroje známé jako spamboti. Jde o programy navržené tak, aby mohly masově distribuovat e-maily, a to podle specifických algoritmů. 

Spambot může například používat slovníky, seznamy e-mailových adres, náhodné kombinace písmen a čísel nebo i techniky, kterými se snaží napodobit lidskou komunikaci.

Jak poznat spam?

Spam se může projevovat různými způsoby, avšak pokud máte podezření, všímejte si některých z následujících znaků:

  • Zpráva je nevyžádaná nebo neznámá. 
  • Zpráva je odeslaná na velký počet příjemců nebo obsahuje mnoho adresátů v poli kopie.
  • Zpráva obsahuje podezřelé odkazy, přílohy, obrázky nebo texty.
  • Zpráva obsahuje chyby v gramatice, pravopisu nebo formátování.
  • Zpráva nabízí neuvěřitelné výhody, slevy, výhry nebo požaduje naléhavou akci.
  • Zpráva požaduje osobní, finanční nebo citlivé informace.
  • Zpráva vypadá jako od důvěryhodného odesílatele, ale má jinou e-mailovou adresu nebo odkazuje na jinou doménu.

Co dělat když dostávám spam?

Spam je potenciálně nebezpečný, protože může obsahovat malware, podvody nebo zmíněný phishing. Proto je důležité se proti němu chránit a minimalizovat jeho dopady. A na to máme několik tipů:

  • Používejte spolehlivého e-mailového poskytovatele, který má integrovaný spamový filtr a pravidelně jej aktualizuje. V případě, že máte webhosting nebo server u nás, nemusíte se o to starat, bezpečnost je čistě v naší režii.
  • Nastavte si vlastní pravidla pro filtrování nevyžádané pošty a označujte podezřelé zprávy jako spam.
  • Neotevírejte, neodpovídejte ani neklikejte na odkazy nebo přílohy ve spamových zprávách, tím byste jen potvrdili, že vaše e-mailová adresa je aktivní a mohli byste si nainstalovat malware nebo se stát obětí phishingu.
  • Buďte opatrní, když zadáváte na internetu svoji e-mailovou adresu. Používejte ji jen pro důvěryhodné stránky a služby a odmítejte odběr nevyžádaných novinek nebo reklam.
  • Zvažte použití alternativní e-mailové adresy pro online nákupy, registrace, chaty nebo jiné účely, které mohou zvýšit riziko spamu.
  • Používejte silná a jedinečná hesla pro svoje e-mailové účty a pravidelně je měňte.
  • Používejte antivirový program s funkcí antispam, který vám poskytne další stupeň ochrany proti spamu a jeho škodlivému obsahu.
  • Pokud máte svoji webovou stránku a chodí vám spam přes formuláře, můžete využít reCAPTCHA filtr, se kterým odfiltrujete spam od robotů.
  • Můžete nám napsat na podporu. Pokud spam chodí z jedné konkrétní domény, můžeme doméně přiřadit vyšší spam skóre, čímž budou spamová kritéria pro tuto doménu přísnější.

Co dělat když můj server rozesílá spam

Jak řešit spam pomocí VPS Centra nebo příkazové řádky?

Pokud se někdy náhodou stane, že vaše doména začne nechtíc rozesílat spam, nemusíte panikařit. Ve VPS Centru máte možnost si svou e-mailovou frontu kdykoliv prohlédnout a spravovat.

Řešení pomocí vyprázdnění e-mailové fronty ve VPS Centru

Přihlaste se do VPS Centra a jděte do Správa serveru > E-mail. Spamovou e-mailovou frontu vyčistíte jednoduše stisknutím tlačítka.

      Následně si změňte heslo do e-mailové schránky. Stačí jít v pravém bočním menu do E-mail. Změna hesla je ve čtvrtém sloupci v seznamu vytvořených e-mailových schránek.

      Rychlá jednorázová kontrola přímo ze Zákaznického Centra

      Přihlaste se do Zákaznického Centra a přejděte do: Servery > Detail serveru > SMTP > Kontrola a pročištění e-mailové fronty.

      Nastavte si limit e-mailů ve frontě, které bude Zákaznické Centrum brát za spamující. Během kontroly se pak schránkám, které tento limit překročí, automaticky změní hesla. Informaci o výsledku vám zašleme e-mailem.

        Až všechny kroky projdete, požádejte o odblokování skrze SMTP formulář, který najdete na stejné stránce. Pomůže nám, když rovnou napíšete, co všechno jste zvládli mezitím udělat. Pokud by totiž náhodou nastal nějaký problém, máme se aspoň čeho chytit. Navíc to urychlí opětovný bezchybný provoz schránky. 🙂

        Řešení pomocí příkazové řádky

        Pokročilejší uživatelé mohou vyzkoušet příkazovou řádku. Máte tak možnost rychle a efektivně identifikovat spamové zprávy zahlcující váš e-mailový server a rovnou je i odstranit. 

        K tomu potřebujete vedle potřebných znalostí základních příkazů i přístup k SSH.

        Postup je pak jednoduchý:

        • Připojte se k SSH pomocí vašeho uživatelského jména a hesla. Případně využijte náš video návod, jak se připojit pomocí klasického Putty.
        • Pomocí příkazu mailq si zobrazte počet a velikost zpráv ve vaší e-mailové frontě.
        • Obsah konkrétní zprávy si zobrazíte pomocí příkazu postcat -q $emailId, kde $emailId je identifikátor zprávy, který najdete v předchozím kroku.
        • Odstraňte zprávu z fronty pomocí příkazu postsuper -d $emailId, kde $emailId je stejný jako v předchozím kroku.
        • Všechny zprávy z fronty odstraníte pomocí příkazu postsuper -d ALL.

        Tímto způsobem můžete snadno a rychle zbavit svůj e-mailový server nežádoucího spamu.
        Pro podrobnější informace o spamu můžete mrknout na náš další článek s názvem Jak řešit spam pomocí příkazové řádky.

        Jak zaručím, že můj mail nebude padat do spamu?

        100% nelze zaručit nikdy nic, nicméně existují způsoby, jak snížit pravděpodobnost, že se to stane. Nejefektivnější je přidat záznamy DKIM, SPF a DMARC

        Pokud by e-maily i nadále padaly do spamu, je ideální ověřit spam skóre přes https://www.mail-tester.com/
        Stačí jít na výše zmíněný link a následně poslat testovací e-mail (s jakýmkoliv textem na vygenerovanou e-mailovou adresu). Pak klikněte na “then check your score” tlačítko a získáte tak skóre, jak moc vaše e-maily vypadají jako spam a zároveň návrhy, co udělat proto, aby se spam skóre zlepšilo.

        Jak bojujeme proti spamu my?

        U každé e-mailové schránky je v základu zapnutý antispam. Ten každý podezřelý e-mail označuje na začátku předmětu slovy **SPAM**.

        Ve vaší e-mailové aplikaci můžete nastavit filtry, které zaručí, aby se podezřelé a takto označené zprávy okamžitě mazaly nebo ukládaly do speciálně určené složky.
        Na našich serverech používáme vlastnoručně upravovaný mail server Postfix s mnoha dalšími doplňky. Ty jsme po letech praxe nakonfigurovali do vysoce efektivního e-mailového řešení.

        Rspamd

        U novějších serverů (Debian 12 a více) používáme jako ochranu proti spamu technologii Rspamd. Ta podporuje téměř všechny funkce implementované ve SpamAssassinu a má řadu funkcí, které jí umožňují filtrovat e-maily v průměru 10krát rychleji a kvalitněji než SpamAssassin (spamové e-maily dovoluje i prohlížet a přiřazovat jim pravidla pro kategorizaci do konkrétních složek).

        Omezení velikosti příloh

        U webmailu máme nastavené omezení na velikost odesílaných příloh. Limit je 10 MB, u desktopové aplikace pak 30 MB.

        Jak funguje antivirus

        Antivir automaticky kontroluje všechny e-mailové schránky na serveru (lze jej také individuálně vypnout). Pokud vám někdo pošle zavirovaný e-mail, vůbec se nedoručí.

        Antivirus je zároveň propojený s databází nejčastějších virů. Pokud narazí na zcela nový virus, který v databázi ještě není uvedený, může e-mail doručit i tak. Proto zároveň doporučujeme využívat další antivirus přímo na svém zařízení.Pokud máte zájem o vlastní specifické nastavení, neváhejte nás kontaktovat. V našem týmu je spousta zkušených administrátorů, kteří vám kdykoliv rádi pomohou. Zároveň disponujeme širokou škálou technických možností.

        Pomohl vám tento článek?

        Podobné články