Jaroslav Janíček je affiliate manažer a na konci roku 2019 i spolumajitel affilboxu, který pomáhá začínajícím podnikatelům implementovat vlastní affiliate program. Má pod sebou řadu projektů, ale v našem provizním systému je nejvíce aktivní právě portál 5nej.cz, který porovnává jednotlivé služby i produkty..
V rozhovoru probereme Affiliate, Affilbox, jak pandemie změnila pravidla a jaké jsou plány do budoucna.
Ahoj Jaroslave, doplnil bys prosím informace, na které jsme v úvodu zapomněli? 🙂
J: Ahoj, já si myslím, že jsi to vystihl dobře. 🙂
VPS Centrum
Vyzkoušejte zdarma naši aplikaci pro správu serveru a domén. Budete si připadat jako zkušený administrátor.
Už to je skoro rok, kdy jsi s Ondřejem převzal Affilbox, jak ten rok hodnotíte, co všechno ještě plánujete?
J: Plánujeme to vesměs pozitivně. Řekl bych, že naším úkolem pro minulý rok byl “nepodělat to”. Tedy nepotopit ziskovou aplikaci naším nedostatkem zkušeností. Což si myslím, že jsme zvládli dobře, protože počtem klientů i ziskem rosteme a daří se nám aplikaci dále rozvíjet.
Do budoucna se chystáme dále rozvíjet funkce, kterých máme v záloze plné Trello, takže je na co se těšit. Na čem chceme také pracovat je vzdělávání affiliate komunity skrze AffilBox Podcast. Někteří velcí klienti AffilBox začali používat jako čistě trackovací nástroj pro své marketingové aktivity, tento úhel bychom rádi více prozkoumali.
Můžeš prozradit nějaká čísla, jak se affilboxu daří?
J: Vyrostli jsme o ⅓ oproti minulému roku. Napříč všemi AffilBoxy je přes 27 000 unikátních partnerů. Každý měsíc přivádíme obchodníkům i affiliate partnerům desítky milionů korun. Ostatně aktuální čísla máme na naší HP.
Jaké změny pandemie do Affiliate marketingu přinesla? E-shopy asi začali přemýšlet o nových akvizičních kanálech a více lidi přemýšlí, jak vydělávat online. Pociťuješ změny?
J: Na jaře i na podzim jsme měli jedny z nejsilnějších měsíců, co se nových klientů týká. Obchody se nuceně přesouvají online a ty, co už online jsou, hledají prostor pro lepší propagaci, protože se jim zvedla konkurence. Řekl bych, že celý online trh se posouvá směrem nahoru.
A přesně jak říkáš, lidi hledají cesty, jak vydělávat online a affiliate je skvělý prostředek, jak toho dosáhnout. Já jsem toho příklad, když vezmeme v potaz, že v roce 2015 jsem zrovna ukončil retail prodej v Brně a affiliate byl pro mě cizí slovo, tak bych řekl, že se mi docela daří 🙂
Na co jsi za svou kariéru nejvíce pyšný? Co se ti nejvíce povedlo?
J: Uff to je docela těžká otázka a nutí mě se zamyslet. Je toho asi víc. Tak například věřím na karmu, a to i v byznysu a jsem pyšný na to, že se mi daří aniž bych se na někom “svezl”, někoho podrazil, a nebo vykořisťoval své zaměstnance. Jsem pyšný na to, že se oběma mým hlavním projektům (AffilBox a 5nej.cz) daří. Co se mi ale asi nejvíc povedlo je splnit si svůj sen, který jsem měl od 23 let. Tím snem bylo cestovat (nebo spíš “nomádit”) v různých vzdálených destinacích, a přitom vydělávat peníze online. To je dneska sen mnoha lidí ale povede se to jen zlomku.
Jak to vidíš s budoucností oboru affiliate manažerů? Stále jich je málo a čekalo se, že tu “vyrostou” nový, ale nikdo se do toho moc nehrne. Čím to podle tebe je?
J: Já si myslím, že je tomu tak ze dvou důvodů.
Freelo - Nástroj na řízení úkolů a projektů
Přidej se, pozvi svůj tým a klienty, rozděl práci a sleduj, jak se úkoly dají do pohybu.
1) Výsledky affiliate programu nejsou hned viditelné a trvá několik měsíců, než se práce projeví narozdíl od jiných marketingových kanálů. Pro mnoho lidí je tohle značně demotivační.
2) Affiliate management je sada procesů, které je potřeba dělat neustále dokola. Je to tedy ve velké části rutina, kterou zase mnoho lidí nesnese.
Každopádně, jestli tento rozhovor čte někdo, kdo by si chtěl udělat kariéru online, ať se nám ozve na mail info@affilbox.cz . My neustále školíme nové affiliate manažery pro naše klienty.
Jak dlouho trvalo portál 5nej.cz dostat do černých čísel?
J: Trvalo to bezmála 3 roky. Všechno, co se v 5nejku vydělalo se první tři roky vráželo zpět a já využil svých peněz z klientské práce jako banku pro obsah 5nej. Teď pořád investuji mnoho peněz zpět a náklady se neustále zvyšují, protože jsme rozjeli třeba nový YT kanál. Teď se mi ale už něco vrací zpět.
Kolik lidí ti s projektem pomáhá lidí?
J: Teď aktuálně je to 5 lidí s tím, že budu nabírat country manažera pro SK trh. Takže brzy bude 6. Když bych to vzal úplně aktuálně. Pracujeme na kompletním redesignu a rebrandingu, takže možná i přes 15 lidí, když spočítám grafiky, kodéry a developery 😀
Máš tam nějakou kategorii, která tě svou výdělečností překvapila?
J: V nedávné minulosti asi ne. Už mám tak nějak přehled o trhu a o tom kolik mi co může přinést. Ale v začátcích (léto roku 2017) jsme udělali obsah na kryptoměny a měli jsme ho jako jedni z prvních v ČR. To jsem byl velmi překvapený, jak ze 100 lidí denně mi najednou na 5nejko chodilo 800 lidí.
Srovnávačů je na českém trhu už dost, jak je těžké se v takové konkurenci prosadit?
J: Je to těžké a konkurence přibývá. Řekl bych, že nám se historicky daří proto, že jsem měl hodně štěstí na lidi, kterým 5nej není ukradený a obsah, který dáváme ven je kvalitní. Všechny služby zkoušíme, testujeme sestavujeme srovnání a recenze podle našeho nejlepšího vědomí a svědomí. Samozřejmě roli hrají i zkušenosti z trhu. Já se neustále v affilu vzdělávám a dovolil bych si říct, že mi to dává výhodu oproti třeba začínajícím portálům. Naším cílem je být “Heureka” na služby. Tam směřujeme a tam se taky dostaneme 🙂
Práskneš na sebe nějaký podnikateský fail?
J: Ve 26 letech jsem převzal trafiku v centru Brna. Nájem byl nízký, a tak bez toho, aniž bych si udělal nějaký průzkum trhu jsem se do toho vrhnul, protože přece “trafika v centru Brna nemůže prodělávat”. Po 4 měsících stresu a málo spánku jsem to zabalil. Nikdy bych si trafiku už neotevřel. Poučení, které jsem si z toho odnesl je: “dělej si vždy alespoň základní průzkum trhu”.
Co by podle tebe měl dnešní affilák všechno umět?
J: Začínající affilák by měl mít drive a chuť pracovat a učit se. Krása affilu je v tom, že se to dá naučit a může to dělat prakticky každý, kdo v to věří. Affiláci, kteří na trhu jsou musí být vytrvalí, dobře ovládat svůj marketingový kanál a neustále svůj projekt/projekty zlepšovat.
A jak se jím stát? Co bys doporučil do začátku?
J: Já bych začal přesně tak, jak jsem začínal já. Najít si materiály o affiliate trhu: knihy, články, podcasty a to v ČR i v zahraničí a dal bych si měsíc totálního biflování. Potom bych si našel niku, ve které chci udělat web. Registroval doménu, spustil web a psal obsah a dělal linkbuilding do té doby, dokud by to nezačalo vydělávat (klidně k mé hlavní práci). Mezitím bych nerozjížděl žádné jiné weby a soustředil se pouze na tento jeden.
Jakmile bych viděl prvních 5000 Kč z webu, tak bych jej buď duplikoval do jiného odvětví anebo pokud bych na základě analýzy zjistil, že jsem daleko před vyčerpáním své niky, tak bych ještě více rozvíjel tento web. Soustředil bych se na nějakou niku, která má potenciál vydělávat 50 000 a více, nepouštěl bych se do obecných recenzních webů. To bych řekl, že je vyšší dívčí.
Těmi prvními penězi bych si totiž potvrdil, že to opravdu funguje a že jsem schopný vydělávat online. Asi se ptáte, kdy přijdou, že? Pokud na tom opravdu pracujete třeba hodinku denně, tak bych očekával první peníze do 2-6 měsíců.
Máš nějaké doporučení pro tu druhou stranu? Co je nejdůležitější pro začínající e-shopy?
J: Zásadní je uvědomit si, že affiliate je typ marketingu, který má přesah a buduje brand, pomáhá linkbuildingu a je krásně měřitelný díky placení provizí za přivedeného zákazníka.
Být e-shopem, saaskem nebo službou, tak bych byl vytrvalý, protože affiliate je běh na dlouhou trať, ale s dlouhou setrvačností.
V česku bohužel moc nového učebního materiálu o affiliate marketingu není. Narazil si v poslední době na něco, co stojí za zmínku? (CZ + ENG)
J: V Česku se snažíme vzdělávat my díky AffilBox Podcastu, kde budeme postupně pouštět naše know-how a zvát si zajímavé hosty. Nově jsem také zaznamenal kurz o tvorbě affiliate webu, na kterém spolupracuje Jarda Pajskr. S Jardou spolupracuji na 5nejku a jeho schopnosti a znalosti jsou velkým přínosem. Kurz ještě není spuštěný, ale těším se, co se dozvím.
Co by sis přál, aby se v roce 2021 změnilo? Ať už v affilu, ecommerce nebo v podnikání obecně.
J: Já si hlavně přeji, aby všichni podnikatelé, kteří teď trpí kvůli opatřením vydrželi. Všechno se v dobré obrátí a bude líp. V affilu si přeji, abychom zůstali taková skvělá banda, která spolu jezdí na dovolené, užije si spoustu legrace na konferencích a je ochotná sdílet know-how se začátečníky. V žádném jiném odvětví jsem tak skvělé lidi nenašel.
Díky moc za rozhovor. Jen poslední otázka nakonec. Na co dobrého budeš vzpomínat z roku 2020? 🙂
Děkuji za pozvání na rozhovor! Upřímně pro mě rok 2020 byl jeden z nejhorších a nejtěžších v mém životě. Pokud bych ale měl na něco vzpomínat je to asi to, kdy jsem začátkem roku nomádil s přítelkyní na Bali 3 měsíce nebo, že 5Nej rostlo o více, než 100% oproti předchozímu roku a AffilBoxu se také skvěle dařilo.