V novém rozhovoru jsme vyzpovídali marketingovou agenturu maveb. Podívali jsme se společně na téma jejich vize a kam jako agentura směřují, co je odlišuje od ostatních agentur na trhu, jak si budují firemní vztahy a co je pro ně v práci to vůbec nejdůležitější.
Jak byste se popsali, respektive, jaký by byl váš “elevator pitch”, zkuste se nám v krátkosti představit. ?
Kdyby mi někdo před pár lety řekl, že v roce 2018 založíme vlastní marketingovou agenturu, tak bych nevěřil. Každý z nás měl ale o přístupu ke klientům, rozsahu a kvalitě nabízených služeb jasnou představu, která se však čím dál více vzdalovala od reality. Jednoho dne nás tak souhra nečekaných náhod svedla dohromady a 3 marketingoví nadšenci z Liberce spojili své síly a založili vlastní marketingovou agenturu maveb.
Jaká je vaše vize a poslání jako marketingové agentury?
Jako agentura se neustále vzděláváme a získané znalosti a zkušenosti předáváme každý den dál, mezi nás mavebáky, ale také směrem k našim klientům. Naším hlavním cílem a posláním je nabízet co nejkvalitnější marketingové služby a být parťákem, na kterého se mohou klienti kdykoliv spolehnout. Při práci jsme absolutně transparentní, klient vždycky ví, na čem je, a samozřejmě – co pro klienty děláme, je jejich. Vždy vědí, za co platí.
Jak se lišíte od ostatních marketingových agentur na trhu?
I když se dvě služby jmenují stejně, nikdy nedostanete stejný výsledek. Za ty roky, co fungujeme, jsme zjistili, že nejdůležitější je komunikace, protože i když jsou skvělé výsledky a neprobíhá pravidelná komunikace, klient může mít pocit, že agentura stagnuje. My jsme v komunikaci naprosto otevření, a to se nám vyplácí.
VPS Centrum
Vyzkoušejte zdarma naši aplikaci pro správu serveru a domén. Budete si připadat jako zkušený administrátor.
Naše hlavní odlišnost od ostatních agentur je proto hlavně přístup ke klientům. Ti vědí, že se nás mohou zeptat na cokoli a že pokud budeme vědět, rádi poradíme. Zároveň ale neděláme ramena, pokud něco nevíme. V takovém případě klienta propojíme s někým, kdo by mu s daným problémem mohl pomoci.
Pokud nám něco nedává smysl, klientům se to nebojíme říct. I když to v danou chvíli může vypadat, že říkáme „ne“ práci, většinou se nám to vrátí jinde a vztahy s klientem nám to ještě více upevní.
A co vaše hodnoty a firemní kultura?
Už od začátku mezi naše nejdůležitější hodnoty patří chuť a ochota pomáhat, být upřímný, odpovědný a s klienty komunikovat tak, aby nám rozuměli. A k tomu všemu samozřejmě patří i transparentnost. Každopádně naše hodnoty i kultura prochází neustálým vývojem. Za tu dobu, co fungujeme, jsme měli spoustu, věřím že skvělých nápadů, ale postupem času se z řady z nich stala rutina, a tím jejich dodržování přestalo dávat smysl. Ale to je přirozené – firma se vyvíjí a s ní i její kultura a hodnoty.
Nejvíce nám s firemní kulturou pomohlo, které pro nás bylo a stále je velkým vzorem. Inspiraci jsme čerpali z článků na blogu a některé věci s kapitány také konzultovali. Moc nám to pomohlo a věřím, že díky tomu fungujeme daleko efektivněji.
Co považujete za svůj největší profesní úspěch? Pochlubte se nám!
Rozhodně to, že jako agentura fungujeme, v týmu si rozumíme, a klienti, kterým pomáháme, s námi zůstávají. Jestli mám být konkrétní, tak je to například dlouhodobá spolupráce s cestovní agenturou Experitour, které pomáháme s vizuální identitou a firemními materiály. Dokonce už jsme se i na pár společných zájezdů vyrazili.
Dále je to vytvoření mnoha vizuálních identit, které každý den pomáhají v prezentaci služeb i produktů. Schody Bystrý, Gryf Liberec, microsite Technické univerzity Liberec nebo například web oceněného spisovatele Jana Folného.
Jak řešíte kreativní bloky nebo nedostatek inspirace?
Pokud se na nějakém projektu zaseknu, většinou to řeším pohybem. Příroda, posilovna, bazén. U toho se vždy dokážu odreagovat a na chvilku myslet na něco jiného. Oporou mi je také můj partner, se kterým většinu problémů sdílím. Často mě dokáže nasměrovat, a protože na většinu věcí máme stejný pohled, dokáže mi pomoci a poradit.
Freelo - Nástroj na řízení úkolů a projektů
Přidej se, pozvi svůj tým a klienty, rozděl práci a sleduj, jak se úkoly dají do pohybu.
Vybavujete si nějakého klienta, se kterým vás spolupráce bavila nejvíc?
Jestli je to otázka přímo na mě, tak bude těžké odpovědět, protože ať navrhuji banner, letáček, katalog nebo web, tak mě to vždycky baví. Veškeré věci se snažím dělat na 200 %. Jestli se mi však nějaká spolupráce vryla do paměti, tak je to práce s již zmíněnou cestovní agenturou Experitour, se kterou spolupracujeme již od založení a oslovili nás s kompletním předěláním jejich tištěného katalogu. Neznám lepší pocit, než když na nějakém projektu strávíte desítky hodin i pracovních nocí (byly dny, kdy jsem z agentury odcházel třeba ve 4 hodiny ráno), a pak ten hotový katalog držíte v ruce a vypadá opravdu skvěle. To je nepopsatelné. Bohužel všechno hezké někdy končí a kvůli pandemii a škrtům cestovní kancelář v přípravě tištěných katalogů již nepokračuje.
A naopak některého, který byl pro vás až bizarní, myslíme tím projektově/produktově.
Ne každá spolupráce je ideální. Sám sebe vnímám jako perfekcionistu, moji kolegové by mohli vyprávět. Jestli je něco, co se mi v tuto chvíli vybaví, tak je to grafický redesign jedné webové stránky. Několik týdnů jsme připravovali grafický návrh v programu Adobe XD, který jsme s klientkou ladili k dokonalosti. Tím naše práce na projektu skončila a celý výstup od nás převzala firma, která web klienta spravovala. V mých očích to dopadlo naprosto katastrofálně. Nic nebylo na svém místě. Nic velikostně nesedělo a celý web končil parádní větou v patičce, že za designem webu stojí Marek Kotrouš. Je to tam vlastně dodnes.
Existuje ve vaší firmě nějaký etický kodex, kterého se držíte, když přijímáte nové zakázky nebo když jednáte s klienty?
V tuto chvíli má u nás v agentuře dveře otevřené úplně každý. S každým se rádi sejdeme, každého rádi vyslechneme, a je pak jen otázka, zda oběma stranám dává případná spolupráce smysl. Jediné, od čeho se snažíme držet dál, jsou politická témata a marketing politických stran. Ale dokážu si představit i jiné projekty, do kterých bychom právě z pohledu etiky nešli.
Podílíte se jako firma na nějaké neziskové činnosti?
Každý rok rádi pomůžeme v rámci našich možností. Jako agentura spolupracujeme s jednou mateřskou školkou, kam nakupujeme hračky. Každý rok plníme několik přání dětí z dětských domovů v rámci Stromu splněných přání.
Ve svých službách se specializujete na online marketing, ale zároveň se zabýváte grafikou a tvorbou webů. Je některá z oblastí, které se věnujete v agentuře nejraději nebo nejvíc?
V agentuře máme dva týmy, jeden se věnuje reklamě a druhý grafice a webům. Každý tým se specializuje na něco jiného, takže pokud mám kopat za svůj tým grafiků, tak nejraději jako agentura tvoříme vizuální identity společností a jejich brandové materiály. Kdybyste otázku položili Michalovi, bude tvrdit něco jiného. ?
Jak vnímáte budoucnost s AI? Myslíte si, že se vás nějak “dotkne” a jste na to připravení?
Já bych úplně neřekl, jestli se nás nějak dotkne. Umělou inteligenci při práci používáme denně. Jestli jsme připraveni? Marketing, ať už v reklamě, nebo grafice, se mění každý den a musíme s ním držet tempo. Takže troufale řeknu, že ano… ono se mi to pak vrátí a všechno bude jinak, uvidíme.?
Používáte už nějaké AI nástroje v běžné praxi?
Jestli mohu mluvit i za reklamu, tak umělou inteligenci využíváme denně. Pomáhá nám v reklamních kampaních, ale své místo najde také čím dál více i v grafice. Umělou inteligenci často využíváme při přípravě obsahu, vyhledávání vhodných grafických podkladů a brzy budeme umělou inteligenci využívat i v grafických programech Adobe, kde ji již nyní máme možnost v beta verzích testovat. Každopádně nám v jistém směru práci usnadňuje. Snad nás jednou nenahradí úplně.
Jak si v týmu udržujete přátelskou atmosféru a celkově budujete vztahy?
Snažíme se pořádat společné akce, není to tak dlouho, co jsme například místo práce vyrazili na celý den na trek do Jizerek. V létě pak zase děláme společné dny v parku nebo u lesního koupaliště s piknikem a hrajeme oblíbenou hru Kubb. Společné akce pořádáme i po práci, ale tam se ne vždy všichni sejdeme.
Již od samého počátku agentury máme také jako jeden z benefitů Multisport kartu a s některými kolegy chodíme pravidelně cvičit. Z toho máme radost, protože se vzájemně motivujeme. A nechybí oblíbené poslední pátky v měsíci, kdy si všichni zajdeme na společný oběd.
Jaké jsou vaše zkušenosti s produktovými feedy a zbožovými srovnávači jako Heureka.cz a Zboží.cz?
Aktuálně jsme certifikovanou agenturou Heureky a stejně tak ověřenou agenturou pro Zboží.cz. Což je takové „razítko“, že si s produktovými feedy vzájemně rozumíme.
Jak definujete svou cílovou skupinu a jak ji poznáváte a oslovujete?
Aktuálně to, na co se ptáte, řešíme hlavně pro naše klienty. Ale samozřejmě, že máme definovanou cílovou skupinu „značka ideál“ i pro nás. Naše ideální cílovka je firma, která by si zasloužila marketingové oddělení, ale nemá ho. Z různých důvodů. Většinou marketing v této firmě řeší majitel nebo někdo jím pověřený, kdo ale řeší i něco jiného, zpravidla obchod. A je to většina našich klientů, se kterými spolupracujeme. A jak je oslovujeme – zde pro nás platí rčení „pod lampou je největší tma“. Máme spuštěné kampaně na Googlu, ale jen na prezentaci jednotlivých částí toho, co umíme a děláme. Takže to není namířeno vyloženě na cíl, kompletní správu marketingu. Ale slibuji, že to zlepšíme.? Nejvíce je tak nyní oslovujeme naší prací na stávajících klientech a z toho vycházejícím následným doporučením.
Jak se udržujete „v kondici“ ve svém neustále se měnícím oboru? Řešíte to ve firmě jednotlivě (každý sám za sebe) nebo se vzděláváte společně?
Jak říkáte, „kondice“ je v našem oboru strašně důležitá. U nás má každý svou vlastní zodpovědnost si ji udržovat, ale samozřejmě to řešíme i celofiremně. Takže je to kombinace webinářů, kurzů, konferencí, sledování několika zdrojů s aktualitami, inspirace od kolegů z branže a následné sezení společně v týmu, kde si myšlenky třídíme. Vidíme, jak moc je důležité si získané informace zpracovat v týmu a říct si, pro jaké klienty z našeho portfolia je to či ono vhodné. Vypadá jednoduše, když máte case study, kde vše dopadlo skvěle, ale aplikace postupu, který v ní byl použitý, opravdu není pro každého klienta. Takže je potřeba veškeré informace brát s nadhledem a vyzobávat to, co nám u našich klientů může pomoci.
Jak si v agentuře organizujete svůj čas a úkoly? Používáte konkrétní nástroje nebo aplikace?
Od založení agentury jsme vyzkoušeli nespočet nástrojů, ale málokterý naplnil naše očekávání. Jeden uměl to a tamten zase tohle. Takže jsme dříve používali několik nástrojů současně. Na trackování času jsme například vyzkoušeli Toggl, Clockify, na úkoly Trello, Planner, Hubspot, Caflou, až jsme na WordCampu narazili na přednášku s Karlem Dytrychem z Freelo jsme otestovali, ale ještě nějakou chvilku to bylo potřeba vstřebat, protože takové změny nelze dělat ze dne na den. Nakonec jsme se však rozhodli pro Freelo a naše nadšení z něj stále trvá.
Freelo nám otevřelo oči nejen v organizaci práce, týmu i svého času, ale také ve vedení týmu a budování firemní kultury. Jako kapitán mám také daleko lepší přehled o projektech i práci kolegů a nedokážu si bez něj představit jediný den.
Jaký je váš proces při tvorbě marketingové strategie pro klienty? Používáte nějaké podpůrné nástroje?
Nejdůležitější je poznat klienta, celkové fungování jeho podnikání, produkt, službu, jeho zákazníky i konkurenci. To vám určí, s využitím vlastních zkušeností, jakou cestou se v rámci strategie vydat. Nejde o sofistikované strategie, kde máte finance na průzkumy a vše, co by bylo ideální. Takže se následně snažíte, při přejití do fáze propagace, v testovacích kampaních zjistit, jestli je zvolená cesta správná. Ale občas to jde – např. u jednoho klienta máme k dispozici report prodeje produktů v e-commerce od Heureky. Máme pak najednou úplně jiný pohled na celý potenciál trhu. Vše můžeme řešit více do detailu a opřít se o potřebná data.
Podělíte se o nějaké marketingové tipy, které letos (2023) frčí?
Na to asi nejsem ten správný. Máme tu každý rok nějaké trendy, které se na nás valí ze všech stran, teď je to AI, jsou to kratší a kratší videa, chatboti atd. Jak se bavím s klienty, tak bych stále doporučil: „Poznávejte své zákazníky, hledejte a najděte tu správnou strunu, na kterou když zahrajete, začne ten správný koncert pro vás i zákazníky.“ Bude to něco, co vám vydrží déle než trend jednoho roku.
Co GA4, už máte klienty převedené? V čem vidíte největší plusy a mínusy?
Naštěstí máme v týmu Ivet, která umí pro klienty vše nastavit. U klientů, kde spravujeme online kampaně, máme 95 % nastaveno. Sám se stále zorientovávám v tom, co nám GA4 přináší. Takže tady bych musel spíš dát prostor někomu, kdo už je v problematice více ponořený.
S tím souvisí i otázka, kdybyste měli vyjmenovat, nebo dát radu, jak na nejlepší postup z hlediska marketingu, co letos zaručeně funguje, co by to bylo?
Tady se budu trochu opakovat. Stále platí, poznejte své zákazníky, ale ne tak, jak to často slýchávám: „muž, 30–50 let, rád čte knihy, nosí zelený svetr“. Ale poznejte, jakou jeho potřebu svým produktem nebo službou řešíte a proč by ji měl řešit právě s vámi. Pak už se držte toho „co zákazníkům říkám, to dělám“. A když vynaložíte nemalé pracovní a finanční úsilí na získání zákazníka, tak s ním komunikujte i nadále. To je cesta k tomu, abyste byli na trhu dlouhodobě.
Jak komunikujete s klienty a jak zajišťujete jejich spokojenost a loajalitu? Budujete dlouhodobé vztahy s klienty?
Zásadní věcí pro dlouhodobou spolupráci je pravidelná komunikace. Klienti potřebují vědět, že je o ně postaráno a že pro ně někdo stále pracuje. Můžeme např. v kampaních vymýšlet první poslední, ale když to klientovi nedáme vědět, tak si bude myslet, že pro něj nic neděláme. Takže jak já za marketing, nebo Marek za grafiku jsme s klienty stále v kontaktu, ale stejně tak to dělá člověk, který exekutivně klienta řeší. Když u nás někdo spravuje klientovi kampaně, tak je i on s klientem v kontaktu napřímo. Naši klienti většinou nemají svá marketingová oddělení, a proto potřebují někoho, komu mohou dát absolutní důvěru. Mají dost práce s běžnou operativou svého podnikání. Což je obrovský závazek, a z toho pak vychází, že naše vztahy s klienty jsou dlouhodobé.
Jak testujete a měříte účinnost vašich marketingových aktivit?
Tady bych apeloval na všechny, ať si vždy co nejlépe nastaví cíle a očekávání od svých marketingových aktivit. Předejde se tím velkým nedorozuměním typu „já myslel, že“. I nám se občas stane, že si to neřekneme do detailu a zase nás to vrátí z marketingového obláčku zpátky na zem, ke klientům. Takže když už něco děláme pro sebe nebo klienty, snažíme co nejlépe definovat cíl, jak ten cíl změříme, a to nám následně usnadní následné vyhodnocení. Proto se na vaši otázku nedá odpovědět univerzálně. Záleží, jakou marketingovou aktivitu zrovna děláte, každá má jiný cíl a jiné vyhodnocení.
Jak balancujete mezi prací a osobním životem a jak si dopřáváte relaxaci a odpočinek?
Moje práce mě neskutečně baví, nedokážu si představit, že bych dělal něco jiného, což má však za následek, že bych mohl pracovat pořád, s tím však ale narážím čím dál častěji doma. Mimo agenturu maveb mám také ještě s partnerem projekt Letterpressového studia Tiskovna, kam jednou za čas uteču od kancelářské práce, kterou vyměním za práci v garáži.
Spoustu času se také v poslední době snažím trávit v přírodě, kam často vyrážíme na procházky s jezevčicí Billie, kterou jsme si letos pořídili. Její společnost si všichni naprosto užíváme a s velkým očekáváním se těšíme na první společné léto a možná i dovolenou.
Jste spokojený s našimi servery a celkovým servisem služeb?
Navrhnout a připravit web je jedna věc, pak ale přichází otázka, kde projekt spolehlivě hostovat. Od založení agentury jsme vyzkoušeli řadu hostingových společností. U jedné došlo vždy časem k výraznému poklesu výkonu, a tím rychlosti načítání webů. U druhé společnosti jsem byl zase spokojený do doby, než došlo k její akvizici, jinou větší společností, a po migraci jsem u většiny webů začal řešit „dětinské“ problémy, které se díky mizerné podpoře podařilo opravit až v řádu dní, některé vůbec. Po otestování dalšího řešení, jsem došel k velkému rozhodnutí, potřetí přemigrovat na servery u Váš Hosting. Dnes mohu jen litovat, že jsem toto rozhodnutí neudělal již dříve. S Jardou na podpoře byl přesun radost a od té doby vše běží, jak má. Jsem rád, že jsem za výběrem mohl konečně udělat jednu velkou tečku! ?