1. Obsah
  2. Martin Dostál je vývojář a trefně řečeno mozkem i hybnou silou platformy Vyfakturuj, ale také dalších aplikací, které pomáhají podnikatelům. Martine, jak by ses popsal ty sám?
    1. Vyfakturuj, SimpleShop, SimpleTicket. Jak vůbec všechny ty nápady vznikly a jak se vyvíjely v čase?
    2. Teď se ale zastavme u fakturačního nástroje Vyfakturuj. Kdo jsou vaši typičtí klienti, prozradíš nám i někoho konkrétního, který ti nejvíce uvízl v paměti?
    3. Už z názvu je jasné, s čím nástroj Vyfakturuj pomáhá, nicméně, má další funkce, o kterých bysme měli určitě vědět?
    4. Pokud to není tajné, jak vidíš budoucnost vašich aplikací? Nějaké plány na dalších 5 let?
    5. Jaké to vlastně je pracovat se svou vlastní ženou? Máte nějaká pravidla nebo rituály, aby to dlouhodobě fungovalo?
    6. Ve tvém oboru se jistě najde spousta méně či více náročných situací, které tě poučily i pobavily. Prozradíš nám jeden z těch největších fuckupů vůbec, co tě potkal? 
    7. Role CEO a vývojáře se zdá jako úplně odlišná, jak to vnímáš ty? Co tě baví/naplňuje víc?
    8. Obligátní otázka, vždycky jsi chtěl být vývojářem :-)?
    9. A jak to vlastně všechno stíháš, na čem trávíš nejvíce času?
    10. Používáš nějaké nástroje na systematizaci práce?
    11. Co Barcamp? Setkáme se ještě v budoucnu v Kolíně?
    12. A teď něco ze soukromí. Jak rád trávíš volný čas?
    13. Počkej, jak se člověk stane „omylem“ trenérem fitboxu?
    14. Trochu jsme pátrali na tvým Facebooku a zaujal nás Kurz přežití, který jsi absolvoval. Povíš nám o tom víc?
    15. A už jsi to někdy musel využít?
    16. Jak se vzděláváš? Máš nějaké konkrétní tipy na doporučení?
← Zpět na všechny články blogu

Martin Dostál: Se SimpleTicketem jsme zbořili fronty na konferencích. Jeden člověk za pět vteřin.

Iveta Zlatníčková
Iveta Zlatníčková Aktualizováno 3. 4. 2024 – 12 min. čtení
Blog
  1. Obsah
  2. Martin Dostál je vývojář a trefně řečeno mozkem i hybnou silou platformy Vyfakturuj, ale také dalších aplikací, které pomáhají podnikatelům. Martine, jak by ses popsal ty sám?
    1. Vyfakturuj, SimpleShop, SimpleTicket. Jak vůbec všechny ty nápady vznikly a jak se vyvíjely v čase?
    2. Teď se ale zastavme u fakturačního nástroje Vyfakturuj. Kdo jsou vaši typičtí klienti, prozradíš nám i někoho konkrétního, který ti nejvíce uvízl v paměti?
    3. Už z názvu je jasné, s čím nástroj Vyfakturuj pomáhá, nicméně, má další funkce, o kterých bysme měli určitě vědět?
    4. Pokud to není tajné, jak vidíš budoucnost vašich aplikací? Nějaké plány na dalších 5 let?
    5. Jaké to vlastně je pracovat se svou vlastní ženou? Máte nějaká pravidla nebo rituály, aby to dlouhodobě fungovalo?
    6. Ve tvém oboru se jistě najde spousta méně či více náročných situací, které tě poučily i pobavily. Prozradíš nám jeden z těch největších fuckupů vůbec, co tě potkal? 
    7. Role CEO a vývojáře se zdá jako úplně odlišná, jak to vnímáš ty? Co tě baví/naplňuje víc?
    8. Obligátní otázka, vždycky jsi chtěl být vývojářem :-)?
    9. A jak to vlastně všechno stíháš, na čem trávíš nejvíce času?
    10. Používáš nějaké nástroje na systematizaci práce?
    11. Co Barcamp? Setkáme se ještě v budoucnu v Kolíně?
    12. A teď něco ze soukromí. Jak rád trávíš volný čas?
    13. Počkej, jak se člověk stane „omylem“ trenérem fitboxu?
    14. Trochu jsme pátrali na tvým Facebooku a zaujal nás Kurz přežití, který jsi absolvoval. Povíš nám o tom víc?
    15. A už jsi to někdy musel využít?
    16. Jak se vzděláváš? Máš nějaké konkrétní tipy na doporučení?

Martina Dostála zná v ČR téměř každý živnostník. Na jeho nástroji Vyfakturuj se pravidelně vystavují faktury, díky SimpleTicketu tisknou vstupenky a formuláře SimpleShopu zase zvyšují podnikatelům prodeje. Naše servery zase pomáhají jemu, a tak nás napadlo ho vyzpovídat nejen z jeho podnikání, ale také zjistit i pár perliček z jeho soukromí.

Martin Dostál je vývojář a trefně řečeno mozkem i hybnou silou platformy Vyfakturuj, ale také dalších aplikací, které pomáhají podnikatelům. Martine, jak by ses popsal ty sám?

Řekl bych, že dneska jako hlavní vývojář řeším hlavně to, “jak” věci uděláme. O tom, co se bude dělat, už nerozhoduji sám, ale máme na to celý tým. Je ale pravda, že v začátcích jsem měl na starosti tak nějak skoro všechno. To už ale neplatí.

Vyfakturuj, SimpleShop, SimpleTicket. Jak vůbec všechny ty nápady vznikly a jak se vyvíjely v čase?

Začalo to všechno v roce 2011. Tenkrát jsem hledal program, ve kterém bych mohl vystavovat své faktury online. Bohužel jsem tenkrát nenašel žádný, který by mi zároveň umožnil faktury vystavit a zároveň je posílat e-mailem jako přílohu.

A protože jsem programátor, řekl jsem si, že za maximálně 14 dní si takový program napíšu i sám. Po třech měsících jsem ve svém programu vystavil svou první fakturu. Tenkrát jsem dal aplikaci lidem k používání zdarma a více se jí nevěnoval. Během let po nás uživatelé chtěli doprogramovat různé další funkce, a proto jsem se se svou manželkou Editou v roce 2015 rozhodl, že celou aplikaci přepíšeme a uděláme z ní profesionální komerční projekt, kterému se budeme věnovat naplno.

VPS Centrum

Vyzkoušejte zdarma naši aplikaci pro správu serveru a domén. Budete si připadat jako zkušený administrátor.

V dubnu 2016 jsme pak vydali první placenou verzi a hned v květnu nás oslovil zákazník, zda-li bychom do Vyfakturuj nedoprogramovali prodejní formuláře. A o tři měsíce později vyšel SimpleShop, tedy rozšíření Vyfakturuj o prodejní formuláře. Úkolem SimpleShopu bylo zautomatizovat prodej digitálního obsahu. A protože jedním z typů obsahu byly i vstupenky, o rok později jsme vydali aplikaci SimpleTicket, kde jsme si dali za cíl odbavit člověka do pěti vteřin. Chtěli jsme zbořit fronty na akcích a konferencích, a to se nám povedlo. Mezi naše spokojené klienty patří například Marketing Festival, kde jsme zvládli odbavit cca 2 000 lidí za hodinu.

Teď se ale zastavme u fakturačního nástroje Vyfakturuj. Kdo jsou vaši typičtí klienti, prozradíš nám i někoho konkrétního, který ti nejvíce uvízl v paměti?

Určitě mi uvízl v paměti majitel firmy Comtex. Je to jeden z našich úplně prvních klientů, který nám hned po spuštění hlásil chyby, na které narazil. Intenzivně jsme s ním spolupracovali. Pamatuji si, že ho hodně bavilo s námi ladit první verze Vyfakturuj. Také mohu zmínit například Petru Dolejšovou, na české scéně velmi známou právničku přes online právo.

S mnoha klienty se znám i osobně a z některých se dokonce stali dlouholetí přátelé.

Už z názvu je jasné, s čím nástroj Vyfakturuj pomáhá, nicméně, má další funkce, o kterých bysme měli určitě vědět?

Mně osobně vystavování faktur děsně nebaví. Proto jsem chtěl od začátku nástroj, který mi s fakturací pomůže a co nejvíce věcí udělá za mě. Pokud dnes někomu vystavuji fakturu, jediné, co musím udělat, je napsat komu a za co fakturuji. Zbytek, jako je odeslání e-mailu včetně přílohy e-mailem, detekci platby na mém bankovním účtu a spárování se správnou fakturou nebo zaslání až 3 upomínek v případě neuhrazení, udělá Vyfakturuj automaticky za mě. Já nemusím vůbec nic hlídat.

Vyfakturuj toho ale umí mnohem více. Pokud bych například potřeboval fakturu poslat Českou poštou, a ano, opravdu i v dnešní době jsou zákazníci, kteří potřebují fakturu v papírové podobě, mohu to udělat na dvě kliknutí z našeho systému. Systém fakturu automaticky vytiskne, dá do obálky, a pošle Českou poštou. Také mohu Vyfakturuj napojit až na 7 platebních bran. Díky tomu mohou mí zákazníci platit faktury, které jim vystavím, online kartou. Těch funkcí je opravdu hodně.

Pokud to není tajné, jak vidíš budoucnost vašich aplikací? Nějaké plány na dalších 5 let?

Plánujeme maximálně na rok dopředu. Máme sice vyhlídky, ale ty pravidelně revidujeme a měníme. Hodně se inspirujeme našimi zákazníky. Nasloucháme jim a přizpůsobujeme funkce podle jejich potřeb. Asi teď neřeknu žádný konkrétní krok, co plánujeme udělat. Ale mohu říct, že všechny naše kroky vedou ke zvýšení intuitivnosti v aplikaci a k ještě větší automatizaci.

Jaké to vlastně je pracovat se svou vlastní ženou? Máte nějaká pravidla nebo rituály, aby to dlouhodobě fungovalo?

Na jednu stranu je to skvělé. Vzájemně se doplňujeme. Já se starám hlavně o techniku a vývoj, Edita pak řeší všechny netechnické záležitosti, jako je například marketing, finance, HR a vůbec vedení celé firmy.

Na druhou stranu je to ale extrémně náročné. Občas máme odlišné názory a musíme mít pevně stanovené, kdy, kdo a za co ručí a nese odpovědnost. Chce to hodně disciplíny.

Freelo - Nástroj na řízení úkolů a projektů

Přidej se, pozvi svůj tým a klienty, rozděl práci a sleduj, jak se úkoly dají do pohybu.

Museli jsme si nastavit pravidla, jak spolu budeme fungovat. Například, když doma někdo řekne, že se už o práci nechce bavit, druhý to musí bezpodmínečně respektovat.

Těch pravidel je samozřejmě více. To by ale vydalo na samostatný článek. 🙂 

Ve tvém oboru se jistě najde spousta méně či více náročných situací, které tě poučily i pobavily. Prozradíš nám jeden z těch největších fuckupů vůbec, co tě potkal? 

Za asi největší fuckup svého podnikání považuji to, že jsem si neuměl vybrat “dobrého parťáka”.

Před Vyfakturuj jsem rozjížděl asi osm jiných projektů. Pokaždé s jiným byznysovým partnerem. Problém byl, že můj parťák k tomu měl vždy ještě jinou činnost. Já projekt programoval a on ho měl prodat. Pokaždé se mi stalo, že těsně před spuštěním se ukázalo, že se mnou můj parťák nepočítá, protože se mu “už něco jiného rozjelo”. Nebyl v tom se mnou naplno.

Teprve když jsem začal spolupracovat se svou ženou Editou, dokázali jsme projekt nejen spustit, ale i udržovat. Moje rada zní: Dejte si hodně velký pozor, s kým spolupracujete. A pokud se vám na spolupráci něco nezdá už v průběhu, pravděpodobně to nedopadne. Musíte v tom být oba zapojení od začátku a na 100 %. Jinak to nejspíš nebude fungovat.

Další velké ponaučení je: Pokud děláte změnu, dělejte vždy jen jednu.

Když jsme spouštěli v roce 2016 nové Vyfakturuj, zpoplatnili jsme ho a zároveň vylepšili. Brali jsme to jako veliký krok vpřed. Zákazníci byli ale nespokojení, protože se v novém systému nevyznali. Byli zvyklí na předchozí systém a k tomu se přidalo zpoplatnění. Časem uznali, že nový systém je lepší. Byly to dvě změny najednou, a to je moc.

Role CEO a vývojáře se zdá jako úplně odlišná, jak to vnímáš ty? Co tě baví/naplňuje víc?

Ano, to je pravda. Pokud člověk sedí na více židlích, nesedí na žádné pořádně. To je jeden z důvodů, proč jsem roli CEO předal své ženě Editě. Myslím, že si vede opravdu skvěle. Řekl bych, že dokonce lépe, než jsem si vedl já. Já se díky tomu mohu věnovat pouze vývoji. Navíc ve vývoji všechno, co můžu, deleguji. Důvod je jednoduchý. Chci více pracovat “na firmě”, než “ve firmě”. Díky tomu, že si uvolňuji ruce, mám dost času přemýšlet, kam všechny naše aplikace posuneme,co pro naše zákazníky vylepšíme. A vylepšovat věci mě opravdu baví. Miluji, když nám lidé na podporu píší, jak jim naše aplikace usnadňují život a pomáhají v podnikání. To mě opravdu naplňuje.

Obligátní otázka, vždycky jsi chtěl být vývojářem :-)?

Ano. ?

A jak to vlastně všechno stíháš, na čem trávíš nejvíce času?

Dříve, když nás bylo málo, jsem programoval i 16 hodin denně. Vlastně jsem jen spal a pracoval. Dnes už to tak ale není. Mám pevně stanovený čas, kdy pracuji. Hodně mi v tom pomohla kancelář a to, že nepracuji z domu. Mám přesně stanovený čas, kdy odcházím z kanceláře. Když přijdu domů, už se mi nechce znovu zapínat počítač. To mi pomohlo oddělit soukromý a pracovní život. Dokud jsem pracoval pouze z domova, nerozlišoval jsem mezi soukromým a pracovním životem a má práce nikdy nekončila.

Také se snažím hodně věci delegovat. To je podle mě jediný správný způsob, jak toho zvládnout více. Rád bych se dostal do stavu, kdy budu lidi už jenom řídit a sám nebudu nic vykonávat.

Používáš nějaké nástroje na systematizaci práce?

Jsem hračička. Miluji nástroje, co mi usnadní práci. Mám jich velké množství. Pokud bych měl nějaké vyjmenovat, určitě se neobejdu bez svého Google kalendáře. Mám v něm úplně všechno a každé ráno podle něj plánuji svůj den. Nastavuji si budík na hodinkách, aby mě vždy před schůzkou upozornil. Od té doby nechodím na schůzky pozdě. ?

V počítači mám pak nainstalovaných několik programů, které používám každý den:

  • ShareX – program na dělání screenshotů.
  • Beeftext – automatické doplňování textů.
  • JottaCloud – automatické zálohování PC.
  • 1password – správce všech hesel.
  • AutoHotKey – v tom mám přemapovanou klávesnici a nastavené různé klávesové zkratky.
  • CLCL – skvělý nástroj, který přidá více schránek do Windows. Díky tomu mám historii CTRL+C a mohu se k ní vracet.

Co Barcamp? Setkáme se ještě v budoucnu v Kolíně?

Já doufám, že snad už příští rok (2024).

A teď něco ze soukromí. Jak rád trávíš volný čas?

Rád sleduji sci-fi seriály. Ještě radši jezdím s partou do lesa trampovat. Spaní pod širákem a večerní opékání buřtů uprostřed lesů mě opravdu baví. A to jak v létě, tak v zimě. Během toho člověk opravdu vypne a vyčistí hlavu.

Stál jsem se také “omylem” trenérem fitboxu a musím říct, že mě to opravdu naplňuje. Od té doby, co pravidelně cvičím, mě přestaly bolet záda a nemám žádné zdravotní omezení. Sedím běžně celý den u počítače a pohyb mému tělu opravdu chyběl. Prošel jsem si bolestmi zad i předloktí.

Počkej, jak se člověk stane „omylem“ trenérem fitboxu?

Stalo se to úplnou náhodou. S tím, jak jsem se chtěl víc hýbat, mě napadlo zkusit právě fitbox. Jenže trenérka po nějaké době otěhotněla a nebyl nikdo, kdo by to vzal.

A musím říct, že mi to asi jde. Dokonce i lidi ke mně chodí. 😉 

Trochu jsme pátrali na tvým Facebooku a zaujal nás Kurz přežití, který jsi absolvoval. Povíš nám o tom víc?

Každý rok v srpnu organizuji s partou naprosto skvělých lidí Kurz přežití 196 hodin. Sám jsem tuto akci absolvoval v roce 2001 a tenkrát mi doslova změnila celý život. Od té doby jsem vypomáhal s organizaci a od roku 2019 jsem jeden z hlavních organizátorů.

Jedná se o jedinečnou zážitkovou akci, kde člověk pozná sám sebe. Je to akce plná profesionálních přednášek, praktických ukázek a adrenalinových zážitků. Účastníci doslova nikdy netuší, co je čeká v další vteřině.

Jsem hrdý, že můžu být součástí týmu, který tuto akci organizuje. Za těch 20 let jsme vypilovali program a mně dělá obrovskou radost, když naše zkušenosti můžeme předávat dál.

A už jsi to někdy musel využít?

V tom doslovném slova smyslu naštěstí ne, ale zkušenosti z něj využívám každý den.

Pro mě ta akce byla doslova „life changer“. ?

Jak se vzděláváš? Máš nějaké konkrétní tipy na doporučení?

Vzdělání se snažím věnovat poměrně hodně času. Rád a často navštěvuji různé přednášky, nebo si pouštím záznamy z nich. Hlavně v mém technickém oboru to bez vzdělání nejde. Svět IT se doslova mění každý den.

V České republice máme hodně komunit, co pořádají velice kvalitní přednášky a i zdarma. Chce si to jen najít čas a navštívit je.

Nevzdělávám se jenom v technických oborech. Osobní rozvoj je podle mě také hodně důležitý. Najdeme zde mnoho kvalitní literatury nebo audio knih. Ty mají výhodu, že se dají pustit v autě během jízdy, nebo do sluchátek, když někam jdete. Můj tip? Najděte si každý týden alespoň 2 hodiny, kdy se budete vzdělávat.

Zůstaňte s námi v kontaktu

Jednou za měsíc posíláme souhrn novinek. Nemusíte se bát, spamovat vás nebudeme a odhlásit se můžete kdykoliv...

Karel Dytrych
Tým Váš Hosting
Vyzkoušejte náš trial na týden zdarma

Garance 14denní záruky vrácení peněz

Vyzkoušejte server na týden zdarma

Vyzkoušet server