← Zpět na všechny články blogu

Jak jsme se restartovali na Project Restartu

Iveta Zlatníčková
Iveta Zlatníčková Aktualizováno 5. 8. 2024 – 16 min. čtení
Blog

Na konferenci o projektovém řízení → Project Restart jsme nemohli chybět. A neměl by tam chybět nikdo, kdo má na starosti projekty nebo rovnou celé týmy. Tématem letošního ročníku byly procesy, motivace lidí, řízení změn a předcházení krizím. Odnášíme si spoustu tipů, jak nakopnout byznys od těch nejlepších z branže.

Pohodlně se usaďte a užijte si rychlý průlet. Třeba vás to namotivuje a příště nevynecháte. 🙂 

Jak budovat firemní kulturu podle Lenky Auerové

“Procesy v těle = procesy ve firmě. Jak fungují orgány, tak by se dalo popsat i projektové řízení. Vše musí být v harmonii a souladu.” Tím začala svou přednášku a zároveň odstartovala celou akci Lenka Auerová.

Fotografie Lenky Auerové pózující na pódiu během Project Restart.
Zdroj: Facebook agentury Taste

A co jsme se dozvěděli:

VPS Centrum

Vyzkoušejte zdarma naši aplikaci pro správu serveru a domén. Budete si připadat jako zkušený administrátor.

  • Že firemní kultura má vznikat hned od začátku. Design by měl podporovat samotný byznys.
  • Jak vypadá řízená a neřízená kultura v organizaci. A že ta řízená má být přímo napojená na vedení firmy.
  • Proto začněte hned jako šéf od sebe, inspirujte své lidi v týmu/firmě.
  • Celou firemní kulturu neodvede a nezařídí jen HR → Je to o všech.
  • Kultura je jako převozník. Dostane vás od byznysového záměru k reálným výsledkům, ale bacha, můžete se i utopit.
  • Řešit krátkodobé problémy impulzivním hiringem lidí přináší dlouhodobé problémy.
  • Zpětná vazba a validace je klíčová, neinspirujte se něčím, co nemůže u vás fungovat.

A jen krizový management ověří, že to děláte správně. Zvýšením tlaku se ukáže, jak lidé dokážou fungovat. Ale bacha, všeho s mírou.

Ukázka z prezentace Lenky Auerové během Project Restart.
Zdroj: Project Restart

Zároveň dodala, že ze zkušenosti skvěle funguje nechávat lidem v týmu volné ruce. Nezasahujte příliš, když něco řeší. Mohou přijít se spoustou inovativních nápadů, které ve výsledku pomohou samotnému byznysu.

Karel Smutný: Jak je důležité nemít v týmu Filipa 

Karel vystoupil s přednáškou s názvem “Specializace patří do 19. století”. Jinými slovy uvedl, že úzce specializovaní zaměstnanci nejsou vždy ten nejlepší nápad. Hlavně v případě plánování sprintů. A přestože se nacházíme v 21. století, I-Shaped specialisti (ti, co jsou hluboce specializovaní jen na jeden obor/skill) pasé nejsou, ba naopak, stávají se standardem.

Co dělá tým týmem? Společný cíl, za který je tým zodpovědný. Ne nějaký Filip na Slacku. Rozdělujte úkoly ve jménu efektivity.

A co dalšího jsme zjistili:

  • Že má Karel zkušenosti se SCRUMEM vojáků z Iráku.
  • Sprinty ve SCRUMu nejsou delivery time boxy. Úkolem SCRUMu je validovat směr projektu. Na konci sprintu budete vědět, co dělat dál.
  • Namísto I-shaped nebo T-shaped pracovníků budujte Multi-skilled lidi (kombinované I a T-shaped pracovníky).
  • Týmová spoluráce je synergie. Nepracujte sami, pomáhejte si.
  • Neutilizujte jednotlivce. Když jim budete vysvětlovat princip spolupráce, je to jako kdybyste vysvětlovali sex někomu, kdo ho nezažil.
  • Týmy vytvořené ze single specialistů nahraďte týmy, kde je více spolupracujících lidí, kteří makají na jednom projektu.
  • Vytvořte prostředí, kde se lidé sami a bez tlaku budou chtít učit novým věcem. Časem se vytvoří kultura, kde to bude fungovat i multi-skilled pracovníci.

Agilita není cíl, ale prostředek a mění se jako aprílové počasí. Zakládejte si na multi-skilled pracovnících. Úzce specializovaný pracovník ne vždy má čím přispět. A tak „si něco najde“, i když to zrovna není důležité.

Ukázka z prezentace Karla Smutného, ukazující vizuální rozdíl mezi single specialist a multiskilled zaměstnanci.
Namísto I-shaped nebo T-shaped pracovníků budujte Multi-skilled lidi. Vytvořte jim prostor bez tlaku, ať se sami chtějí učit. Zdroj: Project Restart

Jiří Langr a mytologie projektů

Víte, jak řídit firmu v krizi a jak reagovat na změny? A co je output a outcome? Jiří Langr z Heuréka group nám předvedl přínosy OKR frameworku, který dává určitý pohled do budoucnosti a pomáhá změny řídit. Je zaměřený právě na outcomy (tedy na to, co změna přinese a jak to může podpořit váš byznys) a v Heuréce na něj nedají dopustit.

Čas běží mnohem rychleji než doposud, na rozhodování je méně času a co doteď fungovalo, už nyní neplatí.

Freelo - Nástroj na řízení úkolů a projektů

Přidej se, pozvi svůj tým a klienty, rozděl práci a sleduj, jak se úkoly dají do pohybu.

A jaké další breakpointy jsme si odnesli:

  • Krize vnímejte jako výzvu a příležitost pro změnu. Dokonalým příkladem je příchod AI, změny v marketingu nebo příchod velkých hráčů na trh (Temu, Allegro…).
  • To všechno ovlivňuje životaschopnost našich byznys modelů. Změny působí i na zákazníky, ti mění své chování i potřeby.
  • Pro OKR framework zvolte vhodný jasně měřitelný výsledek (key result) → Co je zákaznická motivace a přidaná hodnota? Co mají zákazníci dělat jinak? Jak dosáhnout, aby více nakupovali a méně vraceli zboží?
  • Vše sdílejte v rámci celé firmy, ověřujte si a průběžně vyhodnocujte, že všichni všemu rozumí.
  • Ptejte se svých zákazníků, co potřebují. Dělejte pravidelné výzkumy.
  • Poskládejte si tu správnou partu lidí. Tvořte hypotézy, u kterých věříte, že přinesou ideální výsledky. Otestujte je, experimentujte a až poté vyrábějte.
Ukázka z frameworku, který ukazoval ve své přednášce Jiří Langer.
Zdroj: Project Restart

Vše sdílejte v rámci celé firmy, ověřujte si a průběžně vyhodnocujte, že všichni všemu rozumí. Zdůvodněte “proč” konkrétní oblast/cíl.

Ukázka OKR tabulky/frameworku.
Pro OKR framework zvolte vhodný jasně měřitelný výsledek (key result). Zdroj: Project Restart

Dalibor Cicman: Nedovolíme, aby naše nadšení předběhlo analýzu

Dalibor Cicman je founder a majitel fitness společnosti GymBeam. Na konferenci představil, jak v GymBeamu přemýšlejí nad vlastním brandem. Poodkryl některé z vlastních firemních strategií a dozvěděli jsme se, že zásadní je pro GymBeam reputace značky a udržení loajality zákazníků. A to bez porozumění jejich potřebám jednoduše nejde. 

Pomáhat lidem = vydělávat peníze.

Co dalšího jsme si z Daliborovy přednášky odnesli:

  • Můžete vymyslet geniální název, ale klíčová jsou vždy a jen data.
  • Budování firmy je běh na dlouhou trať, žádný sprint. Nedělejte marketingové aktivity jen pro rychlý nárůst engagementu. 
  • Financujte raději dlouhodobé aktivity. Točte podcasty, zapojujte známé influencery, tvořte edukativní content. Může mít sice méně zobrazení, za to ale přináší dlouhodobý impact.
  • Marže financuje trust firmy.
  • Nepodceňujte sílu AI. Může výrazně pomáhat se systematizací dat zákazníků.
Fotografie Dalibora Cicmana ze závěrečného rozhovoru po jeho přednášce.
Zdroj: Facebook agentury Taste

Marie Havlíčková → Záchrana Grouponu. Aneb, jak vdechnout život společnosti před úplným krachem

Společnost Groupon neboli “americký Slevomat”, jak se mu také občas říká, zažil hodně. Raketový vzestup až k rekordním výsledkům a následně strmý pád. Společnost si pod svá křídla vzala investiční skupina Pale Fire capital. Převzali její řízení, aby Groupon zachránili před krachem. 

Marie Havlíčková je právě jednou z těch, kteří se rozhodli transformovat strategii Grouponu a navrátit mu zašlou slávu i hodnotu. Právě na příkladu Grouponu nám ukázala, že zachránit firmu před krachem jde a předala nám i několik zásadních tipů, jak na to:

Ne vždycky je kompletní redesign dobrý nápad. Nemáte kouzelnou hůlku, která to vyřeší za vás a firmě to může uškodit. Spíše se snažte rozsekat projekty na menší části a ty zlepšete a validujte.

Fotografie Marie Havlíčkové stojící na pódiu během své přednášky.
Zdroj: Facebook agentury Taste

Jak zachránit firmu před krachem:

  • Musíte co nejrychleji najít lidi, co chtějí firmu zachránit také. Sami se ptejte, co teda mohu změnit, kde začít a co funguje už teď?
  • Mikromanagement je nutnost: Pravidelné týdenní reporty, detailní vhled do projektů, vše prioritizujte.
  • Pomůže nástroj na řízení projektů, mějte v něm vše. Uvidíte hned, kdo je za úkoly odpovědný, tzn. méně času na schůzkách. Ale bacha, chce to balanc, ať se nevytratí diskuze.
  • Zrušte vertikální a horizontální bariéry mezi týmy. Teď jste si všichni rovni.
  • Naplánujte 3měsíční hackathon, zjistěte, kdo chce challengovat a kdo se naopak změn bojí.
  • Pro krátkodobé zlepšení postupujte takticky, pro dlouhodobé strategicky. Krátkodobé kroky podstupujte jen v případě, že přispějí k dlouhodobému posunu.
  • Uvědomte si priority jednotlivých oddělení a jejich vzájemné závislosti (ať nestavíte střechu, když ještě nemáte stěny).
  • Zamyslete se, kdy je lepší investovat hned a kdy raději počkat. 
  • Zkoušejte více věcí zároveň. Sledujte, jak se mění zvyky v závislosti na technologickém pokroku. Přizpůsobte tomu i plánování.

Nechtějte vše hned. Někdy 20% posun může přinést až 80% výsledek, a to často stačí.

Pavel Minář a jeho procesy pro lepší projekty (i život)

Checklisty usnadňují Pavlu Minářovi život. Používá je skoro na všechno. Pro denní, týdenní i měsíční úkoly, plánování dovolené i času s rodinou. Jsou důležitou součástí procesů a ty jsou v našem životě zásadní. Jsou všude kolem nás a ani s nimi se to nemá přehánět.

Fotografie Karla Mynáře, který zrovna popisuje, jak důležité jsou v životě procesy.
Procesy jsou všude. I v Brně. 🙂 zdroj: Facebook Pavla Mináře.

Co jsme si z Pavlovy přednášky odnesli:

  • Procesy nám šetří energii, ale nesmí z nás dělat stroje (měla by být možnost je kdykoliv porušit).
  • Pokud neustále některou z položek svých checklistů posouváte nebo se jí vyhýbáte, prostě ji odstraňte.
  • Checklisty (hlavně ty pro kritické situace) nesmí být dlouhé. Měly by se omezit na 5 až 9 položek → limit pro krátkodobou paměť.
  • Chyby člověk nedělá kvůli tomu, že je hloupý, ale naopak, protože si myslí, že je velmi chytrý. 🙂 
  • Mytí rukou v nemocnicích se zavedlo až v roce 2001. Díky čemuž umírá mnohem méně pacientů. Děsivý fakt.
  • Že desatero přikázání je boží checklist. 🙂 
  • K + M + B je jeden z nejdůležitějších procesů. Každý den Pavlovi připomíná, aby si nezapomněl Klíče, Mobil a Brýle.

Vědomosti nás dokážou zachránit, ale i zabít. Jinými slovy je fajn umět proces skoro nazpaměť, ale nesmí se to přehánět. Dovolte si jednat instinktivně vzhledem k situaci:

Ukázka z filmu "Zázrak na řece Hudson", na kterém Karel popisoval, že se to s procesy nesmí přehánět.
Zdroj: Project Restart

Martin Vasquez: Inteligence je schopnost reagovat na změnu

Martin tak parafrázoval slavný výrok Stephena Hawkinga: “Inteligence je schopnost přizpůsobit se změně”. Popsal zásadní roli lidského mozku v procesu změn a jaké to může mít důsledky. Mozek totiž mívá tendence reagovat negativně, hlavně na určité situace v našich životech. 

Fotografie Martina Vasqueze, který zrovna přednáší na pódiu.
Zdroj: Facebook agentury Taste

A teď když to převedeme na byznys. Když jsme totiž schopni vysvětlit zákazníkům, že změna přinese dobré věci, zvyšujeme tak jejich inteligenci. Dobrá změna totiž učí novým dovednostem.

Pár výroků Martina si tu odložíme:

  • Dobrá změna je taková, která přinese vyšší motivaci.
  • Dobrá změna je taková, která přinese mimořádné výkony.
  • Dobrá změna je taková, která nás zbaví nepotřebných návyků.
  • Dobrá změna je taková, která vám přinese konkurenční výhodu, kterou jste ani neplánovali.
  • Dobré změny vedou k jednoduchosti.
  • Dobrá změna je taková, která přinese lepší výsledky.
  • Dobrá změna je taková, která nás udělá silnějšími.

Dobrá změna je taková, která přináší lepší technologie, než jsme si uměli představit.

Ukázka z prezentace Martina Vasqueze. Citát Henryho Forda: "If i had asked people what they wanted, they would have said faster horses."
Zdroj: Project Restart

Panelová diskuze: Karel Dytrych a Martina Vymětal o principech, které posilují nezávislost týmu

Karel s Martinem usedli společně na sofa a probrali, zda-li a je vůbec možné odcestovat na delší dobu a nechat svou firmu “bez dozoru”. Martin Vymětal byl dokonce pryč až půl roku. S Karlem se shodli na tom, že vše je hlavně o lidech a správném delegování odpovědnosti. Odjet na měsíc až dva můžete, ale napojení na firmu (minimálně to emoční) je klíčové.

Fotografie Karla Dytrycha a Martina Vymětala, kteří sedí na gauči při závěrečném rozhovoru.
Zdroj: Facebook agentury Taste

Bacha totiž na nechuť se vrátit do normálu a pokud to nastane, Martin Vymětal má na depresi (s trochou nadsázky) rychlý lék :-):

Když nemáš motivaci znovu pracovat, kup si Bentley a ona zas rychle naskočí.

A ještě jednu fajn myšlenku si odnášíme:

Nehledejte dokonalost v tom, kdo a jak pracuje. Pracujte s tím, co už máte.

Hana Březinová a psychologické tipy pro práci s lidmi na projektu

“Právě psychologie dělá z dobrých manažerů skvělé manažery.” Hana Březinová se podělila o pár tipů, jak psychologii správně využít v projektovém managementu. Popsala, jak důležitou roli hrají v lidském chování emoce a jak je důležité, aby manažeři chápali potřeby svých lidí v týmu.

Fotografie Hany Březinové během její přednášky.
Zdroj: Facebook agentury Taste

Na co je dobré se zaměřit?

  • Nechtějí lidé v týmu pracovat? Odpovězte si sami: Umíte vy správně delegovat? Pochopil dotyčný zadání? Nebo má dostatek informací a postup?
  • Nejsou vaši lidé schopni spolupráce? Zamyslete se nad tím, zda si nepletete tým se skupinou lidí. Tým má pracovat nad jedním úkolem společně a mají stejnou vizi a poslání.
  • Manažer by měl chápat potřeby svých lidí v týmu. Schopnost, jak s tím pracovat se nazývá emoční inteligence.
  • Ptejte se svých zaměstnanců, co potřebují právě oni. Nečekejte, že každý bude chtít to samé.
Ukázka z prezentace Hany Březinové, konkrétně matice na vyjasnění očekávání zaměstnanců.
Předcházejte nespokojenosti svých zaměstnanců, pomoct vám může matice na vyjasnění jejich očekávání. Zdroj: Project Restart

Přemýšlejte nad tím, co vaši lidé chtějí, jaké jsou jejich potřeby a jak se u toho cítí.

Marian Jelínek odhalil vnitřní svět vítězů i to, čím se ti nejlepší liší od průměrných

Marian Jelínek byl prostě nezapomenutelný. Ne snad díky tomu, že jako jediný měl na podiu flipchart #profesionálnídeformace :-). Ale pro svůj osobitý, zdravě sebevědomý projev a nadčasové myšlenky. 

Marian Jelínek přednášející pomocí flipchart tabule.
Zdroj: Facebook agentury Taste

Ponořil se do témat, která od první chvíle rezonovala se všemi v sále. Mluvil o přímém vlivu peněz na emoce, budování hlubších vztahů nejen k sobě, ale i okolí, nebo dnešní psychické odolnosti dětí či dospělých.

Pár důležitých breakpointů si zapamatujeme:

  • Budujte hluboké vztahy, ale ne jen ty partnerské, ale i vůči planetě, okolí, vlasti.
  • X faktorem lidí je silná emoční vazba k činnostem.
  • Záměrně zvyšujte psychickou odolnost. Stanovte si řád, limity, pracujte se svobodou. Naučte se mít správné návyky.
  • Dnes se pro lepší psychiku lidé otužují, kdysi to šlo samo, doba otužovala sama.
  • Nechte děti prožít si neúspěch, slzy a emoce. Věřte, že jim nepomáhá, když dostanou odměnu jako útěchu za něco, co se nepovedlo. 
  • Vyhrávejte vnitřní hry a ustojíte i ty vnější. 
  • Self-koučujte se, naučte se pracovat s nechtěnými myšlenkami sami, ne pomocí antidepresiv nebo jiných vnějších vlivů.

Radovan Vávra a principy dobrého manažera

Radovan Vávra je český investor a bývalý bankéř. Ve své přednášce se zaměřil na principy, které dělají z manažerů opravdu dobré manažery. Spolehlivě můžeme říct, že v sobě své letité zkušenosti z oblasti managementu a ekonomiky skutečně nezapře.

Radovan Vávra sedící na gauči při závěrečném rozhovoru.
Zdroj: Facebook agentury Taste

Co jsme si z jeho přednášky odnesli:

  • Manažer je člověk, který přináší hodnotu především akcionářům.
  • Nejlepší motivací, jakou kdy poznal, že zaručeně funguje, jsou peníze.
  • Že příprava je klíčová. Na schůzku choďte včas a než tam dorazíte, prověřte si cílové místo natolik, aby vás nemohlo nic nečekaného překvapit.
  • Radovan si vždy den před schůzkou hledá informace o parkování, dopravě a pro všechno má alternativní plán B.
  • Dbejte na svůj vzhled. Radovan například vybírá i barevně sladěné prádlo. Nic ho prý nenabije do celého dne víc.

Jan Řezáč odpověděl na otázku, zda AI nahradí projektové manažery

A odpověď nikoho příliš nepřekvapila. Ještě si na to nejspíš pár let počkáme. Co se ale potvrdilo jistě je fakt, že AI nástroje efektivizují workflow. Jan Řezáč sám ukázal, jak mohou AI nástroje usnadnit pracovní život. Dokážeme udělat mnohem více za méně času. Otestoval je například pro systematizaci dat, pro oponenturu a přípravu meetingu nebo dokonce pro analýzu dokumentů. 

Ukázka z přednášky Jana Řezáče. Konkrétně graf kvality odevzdané práce vypracované s využitím AI a bez.
Zdroj: Project Restart
Ukázka z grafu, kam se posunou projektoví manažeři a jejich know-how spolu s AI.
Postupem času se projekťáci se správným využitím AI posunou až raketově. Zdroj: Project Restart

Celá akce nás velmi bavila. Hodnotíme ji počtem bodů 10 z 10. Děkujeme agentuře Taste i Freelo za super program a organizaci celé konference. Už teď se těšíme, co přinese další ročník. Uvidíme se tam?

Další super reporty z akce:

Zůstaňte s námi v kontaktu

Jednou za měsíc posíláme souhrn novinek. Nemusíte se bát, spamovat vás nebudeme a odhlásit se můžete kdykoliv...

Karel Dytrych
Tým Váš Hosting
Vyzkoušejte náš trial na týden zdarma

Garance 14denní záruky vrácení peněz

Vyzkoušejte server na týden zdarma

Vyzkoušet server