3 kola, 67 zapojených škol, 112 soutěžních týmů, vítěz pouze jeden. Tak by se dala shrnout soutěž pro budoucí programátory a nadšence do kódu <Tour de App>. Akce, která má za nás obrovský smysl → podporuje mládež v plnění si svého snu. My ve Váš Hosting už druhým rokem pomáháme také a rádi bychom se o to podělili.
Co je <Tour de App>
<Tour de App> je nová soutěž pořádaná organizací Student Cyber Games, z. s. S heslem “Není to jen o kódu” podporuje šikovné studenty, budoucí nadějné programátory, kterým ukazuje, že za programováním stojí také řízení projektu a práce s lidmi. Účastníci se v reálném prostředí pouští do vývoje vlastní aplikace a prochází si komplet celým procesem. Nechybí ani přímá konzultace výsledku s vlastním klientem a následné zapracování připomínek.
Druhý ročník byl oficiálně vyhlášen v říjnu 2023 a proběhl ve třech kolech. Přihlásilo se 112 týmů, ale do grandfinále se dostalo pouhých 24.
Slovy koordinátora soutěže Davida Rajnohy:
VPS Centrum
Vyzkoušejte zdarma naši aplikaci pro správu serveru a domén. Budete si připadat jako zkušený administrátor.
Oproti loňsku jsme neuvěřitelným způsobem posunuli především online část soutěže. Zadání postupnými kroky provázelo soutěžící a umožnilo jim skutečně se naučit, jak webové aplikace vytvářet.
David Rajnoha – koordinátor soutěže
Ale co z toho studenti mají?
Studenti se zájmem o vývoj aplikací si hravou formou vyzkouší, co je čeká a nemine, až se naplno vrhnou do kariéry programování. Organizátoři soutěže věří, že tímto způsobem pomohou překonat propast mezi teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi, která často vzniká a může jim na jejich kariérní cestě klást překážky. Zároveň studenti zjistí, zda je programování opravdu to, čemu se chtějí věnovat.
Soutěž je mimochodem cílená i na studenty, kteří s programováním nemají žádné zkušenosti. Všichni mají k ruce nejen studijní materiály relevantní k zadání, ale hlavně tematické webináře, to vše mohou naplno využívat napříč celou soutěží. Vše probíhá v takovém prostředí, kde se studenti nemusí bát zkoušet a chybovat.
Jak soutěž probíhá
Zúčastnit se mohou 2-3členné týmy studentů středních škol. Letos se do soutěže přihlásilo neuvěřitelných 112 týmů a proběhla 3 kola → Nominační, Soutěžní a Grandfinále. V prvních dvou kolech týmy pracují na jediném projektu → letos bylo zadáním vytvořit digitální katalog lektorů pro fiktivní firmu zaměřenou na vzdělávání.
Nominační kolo
Startovacím kolem bylo tzv. Nominační kolo, které proběhlo v říjnu roku 2023 a skončilo v lednu roku 2024. Studenti se v něm naučili základy technologií, které pak využili i v dalších kolech. Právě v tomto kole dostali soutěžící za úkol vytvořit zmíněnou aplikaci.
Jediné, co v tu chvíli měly týmy v ruce, byl klientův stručný popis funkcionality aplikace, který byl zveřejňován ve čtyřech fázích:
- studenti vyzkoušeli odevzdat prázdnou aplikaci skrz odevzdávací systém,
- v druhé fázi navrhli design,
- ve třetí fázi sepsali kód,
- a vše pak nakonec spojili a otestovali.
Soutěžní kolo
V Soutěžním kole studenti procházeli pomyslnou zkouškou ohněm → týmy napřímo komunikovaly s klienty (nic je totiž na budoucí praxi nepřipraví líp) živě z očí do očí. S klientem řešili, jak aplikaci dále rozšířit, aby odpovídala specifikacím oné fiktivní společnosti, a zpracovávali zpětnou vazbu.
Grandfinále
Do Grandfinále vždy postoupí jen hrstka přihlášených a letos to zvládlo 24 týmů. Grandfinále proběhlo na Fakultě informatiky Masarykovy univerzity v Brně, a to od pátku až do neděle 22. – 24. 3. 2024.
Freelo - Nástroj na řízení úkolů a projektů
Přidej se, pozvi svůj tým a klienty, rozděl práci a sleduj, jak se úkoly dají do pohybu.
Páteční program odstartoval úvodní prezentací, která studenty seznámila se zadáním od klienta. Tím bylo vytvořit webovou aplikaci, která dokáže komunikovat s API umělé inteligence. Po dokončení příprav měli studenti možnost se zúčastnit i přidružené soutěže o rychlosti psaní všemi deseti pořádané ve spolupráci s Psaní Hravě.
V sobotu nastal čas boje. Studenti dostali 10 hodin na zpracování finálového zadání, které spočívalo ve vytvoření metodické knihovny vzdělávacích aktivit. Zadání však nikdy nebylo kompletní, další klíčové informace, například obsah a vzhled aplikace, mohli soutěžící získat jen od klienta, pokud si s ním rezervovali schůzku. Vedle klientů měli účastnící k dispozici i mentory, se kterými mohli svůj postup kdykoliv konzultovat.
V neděli ráno se vyhlásily týmy, které postoupily do poslední části tohoto ročníku. Měly hodinu a půl na tvorbu prezentace pro svou webovou aplikaci. Tu následně odprezentovaly před odbornou porotou. Ostatní týmy s mentory mezitím zpětně rozebíraly své aplikace i průběh soutěže.
O vítězi druhého ročníku Tour de App rozhodla porota jasně a stal se jím tým QWERTY z Gymnázia Václava Hlavatého v Lounech.
Ukázky aplikací Soutěžního kola
Stali jsme se hrdým partnerem soutěže
Soutěž Tour de App hrdě podporujeme už druhým rokem. Aplikace soutěžních týmů běžely na našich serverech. Zároveň s interním řízením týmu pomáhal náš brácha, nástroj Freelo. Tímto chceme vítězům pogratulovat a přejeme, aby si své programovací nadšení udržel i do budoucna. 🙂
Zároveň připomínáme, že rádi podporujeme jakékoliv dobré skutky a nápady. Poskytujeme webhosting nebo provoz serveru se slevou nebo i zcela zdarma. Pokud Váš projekt dává smysl a pomáhá, určitě se dohodneme. Tak se neváhejte ozvat.