← Zpět na všechny články blogu

Konečná fáze Mobile-First Indexing: "Mobilegeddon" nebo nafouklá bublina?

Iveta Zlatníčková
Iveta Zlatníčková Aktualizováno 7. 8. 2024 – 9 min. čtení
Blog

S platností od 5. 7. 2024 přestává Google indexovat weby, které nefungují na mobilech. Co to znamená? Pokud se mobilní user-agent Googlu na web nedostane nebo narazí na jakýkoliv jiný problém, web nezaindexuje.

Prolezli jsme pár relevantních zdrojů, především přímo dokumentaci Googlu a sepsali jsme vše, co se zdálo jako dobré k novému algoritmu vědět. Přihodili jsme i pár informací navíc, například, jak zajistit, jestli je váš web v pořádku a projde nebo naopak, co je nutné vylepšit, abyste se trestu vyhnuli.

Zpátky do minulosti: Proč je Mobile-First Indexing tak důležitý

Mobile-First indexing je způsob, jakým Google indexuje webové stránky s primárním zaměřením na mobilní verzi obsahu. V doslovném překladu jde o “indexování podle mobilů”. Tedy, že Google dává indexování mobilních verzí určitou prioritu. To znamená, že jako první projde vaši stránku z pohledu mobilního zařízení a pak se teprve rozhodne, zda ji indexuje.

V podstatě nejde o žádnou novinku, za Mobile-First Indexing Google bojuje už hezkou řádku let. Jeho podmínkou je to, že veškerý obsah na vašem webu je přístupný na všech zařízeních. Vzhledem k tomu, jak se webové stránky tvoří, jsou většinou stránky přizpůsobené pro telefony přívětivé i ke všem ostatním zařízením. Proto se Google zaměřuje právě na telefony.

VPS Centrum

Vyzkoušejte zdarma naši aplikaci pro správu serveru a domén. Budete si připadat jako zkušený administrátor.

Kdy s tím Google začal

Google začal Mobile-First Indexing řešit kolem roku 2015 v rámci svého mobile-friendly updatu. Chtěl tak reagovat na stále větší potřebu uživatelů najít co nejrychleji a nejsnáze kvalitní obsah ve vyhledávání. Tedy čitelný text bez nutnosti klepat na displej nebo jej přibližovat.

Ukázka z původní podoby webů ještě před responzivním zobrazením obsahu a po.

A tak začal procházet weby pomocí svého smartphone Googlebota. Mobile-friendly webům dával vyšší hodnocení a určitou prioritu pro zobrazení ve výsledcích vyhledávání. Avšak jeho hodnocení ještě nebylo tak přísné jako dnes. 

Aktualizace ovlivňovala pouze hodnocení ve vyhledávání na mobilních zařízeních a dotýkala se jen určitých stránek a ne celých webů. Pozici ve výsledcích vyhledávání tehdy určovalo mnohem více faktorů jako například search-intent (záměr uživatelů), tedy určitá přidaná hodnota z obsahu pro uživatele. 

V roce 2016 Google pak oznámil, že začal procházet a indexovat weby se zaměřením na mobilní zařízení (šlo tehdy o testovací verzi). Znamenalo to první významnou změnu pro majitele webů: obsah mobilní webové stránky musel být stejný jako ten ve verzi pro desktopy. Od této chvíle Mobile-First Indexing ještě více zintenzivňoval.

V roce 2018 začal Google řešit obrázky (respektive chybějící ALT popisky), špatná nebo chybějící strukturovaná data jako možné problémy v mobile-first indexování. Toho času pouze upozornil majitele webů zprávou v Google Search Console. Stránka jako taková nemusela být vyloženě vhodná pro mobily, aby prošla mobile-first indexováním. V indexování měla stále ještě přednost desktopová verze obsahu před tou mobilní.

Ukázka z Google search console a že Googlebot smartphone najdete v části Coverage.

Jak funguje Mobile-First Indexing dnes?

Rychlé shrnutí toho, co se počátkem července změnilo, najdete například v následujícím videu:

My si tu odložíme jednu velmi zásadní poznámku:

This doesn’t mean you won’t get indexed if you are not mobile friendly, it means you won’t get indexed if your site doesn’t load on mobile devices.

Freelo - Nástroj na řízení úkolů a projektů

Přidej se, pozvi svůj tým a klienty, rozděl práci a sleduj, jak se úkoly dají do pohybu.

Co to znamená?

Ve volném překladu jde o to, že se update dotkne webů, které se Googlebotovi vůbec nepodaří načíst. Pokud váš web na mobilech funguje, nemáte se čeho obávat.

Pokud to stále není dostatečně srozumitelné, možná pomůže vysvětlení přímo od Marketing Mineru:

Google přestal indexovat weby, na které se nedostane jejich mobilní user-agent a nenačte se mu tak obsah. Je tedy klíčové zajistit, aby váš web byl dostupný a plně funkční pro mobilní uživatele, ale netřeba se obávat, že Google už automaticky přestal indexovat všechny neresponzivní weby.

Jak nyní Mobile-First Indexing funguje?

  1. Googlebot projde všechny URL adresy z vašeho webu, tedy mobilní verze obsahu (desktopovou přeskočí). 
  2. Z obsahu stránek na mobilních zařízeních získá veškeré informace a pokud mu přijdou relevantní a hodnotné pro uživatele, ukáže je ve výsledcích vyhledávání.
  3. Pokud však najde jakýkoliv problém vyhodnotí to tak, že z vaší stránky nezískal dostatek informací, a tím pádem nemá důvod zobrazit web ve výsledcích vyhledávání.

A proč by vás to mělo zajímat

Důvod je prostý. Ve výsledcích vyhledávání se pohybují lidi, respektive uživatelé Googlu. Pokud se váš web z jakéhokoliv důvodu nedostane do výsledků vyhledávání, rapidně vám klesnou čísla v návštěvnosti. Uživatelé váš web jednoduše nenajdou.

Z toho vyplývá, že dopad je poměrně velký a týká se hlavně UX (user experience) a SEO.

Pro tyto případy máme na blogu super návody. Mrkněte například na náš velký článek o přístupnosti nebo na velkého SEO průvodce.

Jak projít Mobile-First Indexing bez úhony

Google se o plánovaném posledním kroku migrace na mobile-first index for Google search zmínil na svém webu:

We’re embarking on our final last step (that’s the plan!) of our migration to a mobile-first index for Google Search: the small set of sites we’ve still been crawling with desktop Googlebot will be crawled with mobile Googlebot after July 5, 2024. Don’t worry, most websites don’t need to do anything!

John Mueller, Search Advocate, Google Switzerland

V březnu roku 2024 ve své dokumentaci navíc aktualizoval best practices, se kterými projdete bez ztráty kytičky:

Pár cenných rad přímo od Googlu:

1.) Primární obsah na desktopu se nesmí lišit od mobilní verze webu. Část obsahu, která je na mobilní verzi skrytá, vnímá Googlebot jako by tam vůbec nebyla:

Ukázka, jak se nesmí osekávat obsah na mobilní verzi webu.
Google si na tlačítko pro načtení zbytku obsahu jednoduše neklikne. Zdroj.

2.) Věnujte pozornost nadpisům:

Ukázka ze špatně označených nadpisů: Google nadpisy bez h1, h2, h3 aj. atributů vnímá jako text.
Nadpisy, které jsou špatně sémanticky označené Google vnímá jako obyčejný text, což má na SEO poměrně zásadní vliv. Googlebot se pak na stránce nevyzná. Zdroj.
Ukázka, že Google vnímá obrázky bez alt popisků špatně.
Neměly by být prázdné a zároveň by měly mít správný a pochopitelný význam pro uživatele, zdroj.

3.) Dejte si pozor na to, jak máte nastavené omezení v robots.txt. Zejména pečlivě važte nastavení jako v příkladu níže. Mohlo by se stát, že si nastavíte tak silné příkazy, že Googlebot nebude schopný váš web správně načíst:

Ukázka ze špatně označených syntaxí. Nedávejte například "disallow" pro procházení HP.
Googlebot pak může mít problém s procházením nebo indexováním mobilních verzí stránek, což už dnes vnímá jako problém.

Bacha si dejte i na to, jak máte nastavené sledování odkazů v robots.txt:

Ukázka špatně použitých tagů. Nedávejte "nofollow" na odkazy jen u jedné z verzí stránek.
Tyto tagy říkají, že Googleboti nemají sledovat odkazy v mobilní verzi webu. Pokud je máte v desktopu povolené, nesmí se od mobilní verze lišit.

4.) Pokud máte mobilní verzi na samostatné doméně, neblokujte odkazy mezi desktopovou a mobilní verzí webu v souboru robots.txt

Opravdu máte mobilní verzi webu?

V dnešní době je mobilní verze základ, ale i tak si raději zkontrolujte, že ji pro svůj web skutečně máte. Doporučujeme začít tím, že se seznámíte se třemi hlavními způsoby, jak mobilní verzi webu vytvořit:

  1. Responzivní design: Responzivní design automaticky upravuje vzhled a uspořádání webové stránky podle velikosti obrazovky zařízení, které jej zrovna prohlíží. Google responzivní design doporučuje, protože na všech zařízeních poskytuje konzistentní uživatelský zážitek.
  2. Dynamic serving: Server rozpozná typ zařízení a poté nabídne odlišný HTML a CSS kód podle toho, zda uživatel přistupuje z mobilu nebo desktopu.
  3. Samostatná URL pro mobilní verzi webu: Mobilní a desktopová verze webu mají odlišné URL (např. m.domena.cz pro mobilní verzi). Vyžaduje však správné nastavení rel=“alternate“ a rel=“canonical“ tagů, aby Google správně rozpoznal a indexoval obě verze.

Většinou je ale nejlepší volbou responzivní design. Je nejjednodušší na správu (nepotřebuje žádné nastavení na straně serveru) a pokud si s tím dobře vyhrajete, váš web bude parádně fungovat i vypadat na všech zařízeních.

Jak si otestovat svůj web

Pro rychlou kontrolu, jak je na tom právě váš web, stačí vyzkoušet URL inspection tool od Googlu, který najdete v Google Search Console (nebo nástroj Lighthouse, který je v DevTools.

Ukázka z Google search console. URL inspection je hned nahoře stránky.

Dalším z nástrojů je například: https://technicalseo.com/tools/mobile-first-index/, který doporučoval přímo John Mueller z Googlu.

Ukázka z online nástroje pro kontrolu mobile-first indexing.

Nejčastější chyby v mobilních verzích obsahu

Pokud se web na mobilu nenačítá, může to být z důvodu:

  • Chyby v kódu: Špatně napsané CSS nebo JavaScript může způsobit, že se stránka nenačte tak, jak má.
  • Blokování zdrojů: Některé soubory mohou být blokované v souboru robots.txt, což Googlu zabrání se k těmto zdrojům dostat.
  • Rychlost načítání: Pomalé načítání způsobené velkými obrázky, neoptimalizovaným kódem nebo špatným hostingem.

Veškeré informace, co je špatně a jak se k tomu postavit, nabídne právě Lighthouse.

Ukázka ze špatně hodnocené mobilní verze webu v Lighthouse. Body performance by měly být co nejblíže 100.

Případně i Google Search Console v hodnocení dojmu ze stránky:

Ukázka z Google search console a špatně hodnocených URL s konkrétními požadavky na zlepšení.

Závěr

Takže si to celé shrneme:

  1. Podívejte se do Google Search Console a nechte si zkontrolovat URL adresu, dobrý je i Lighthouse v DevTools.
  2. Pokud zjistíte jakýkoliv problém, řešení neodsouvejte.
  3. Může jít o:
    • soubor robots.txt a nastavení příkazů.
    • Na strukturovaná data a meta tagy.
    • Na obrázky, nadpisy a zda jsou správně sémanticky označené.
    • Nezapomeňte ani na obsah desktopové versus mobilní verze webu, nesmí se lišit.
    • Zaměřte se také na dobu načítání stránky, na navigaci a celkový responzivní design.

Každopádně nový algoritmus nepodceňujte a vnímejte jej spíš jako příležitost pro růst a servírování co nejlepšího obsahu ostatním. O to koneckonců jde i Googlu, protože nejen mobile-first, ale především people-first je to, na čem záleží.

Zdroje:

Zůstaňte s námi v kontaktu

Jednou za měsíc posíláme souhrn novinek. Nemusíte se bát, spamovat vás nebudeme a odhlásit se můžete kdykoliv...

Karel Dytrych
Tým Váš Hosting
Vyzkoušejte náš trial na týden zdarma

Garance 14denní záruky vrácení peněz

Vyzkoušejte server na týden zdarma

Vyzkoušet server